Kategorie: Modelařina, Blog

FPV létání - Maxi Swift, stavba 1.část

Před nějakou dobou jsem se tu zmínil, že stavím quadcoptéru a chystám se natáčet FPV lety. Bohužel času málo, lety krátký, pády drahé a opravy moc zdlouhavé (z číny sem to pořád trvá pár týdnů) a tak jsem se rozhodl postavit si něco akčnějšího, něco co bude méně náchylné na poruchy a vydrží to ve vzduchu déle. Rozhodl jsem se pro Delta křídlo!

FPV Benešov - MaxiSwift

Autor: KdoSiOdJinud | Vydáno: 17.3.2015 22:09 | Přečteno: 9880x | Komentářů: 1

Výběr vhodného FPV letadla

Než začneme stavět a trápit se spousty malými, leč o to záludnějšími problémy je třeba si vybrat ten pravý stroj, který vás vynese do těch vytoužených výšin. Já jsem při výběru bral v ůvahu několik věcí:

  1. Stabilita modelu

    Určitě důležitá věc, plánuji natáčet videa a model, který rozhodí sebemenší vánek by nebyl ideální. Jak jsem se už poučil při stavbě quadcoptéry, jde o rozměry. Požadavek tedy je, aby rozpětí modelu bylo cca 1.5m

  2. Nenáročnost na údržbu

    Vyškolen z quadcoptéry se nyní dívám po něčem, u čeho si více času zalétám než strávím konfigurací a laděním. Chci tedy jednoduché, ale efektivní řešení.

  3. Odolnost proti poškození

    Každé poškození stojí čas a peníze, žádné rc letadlo jsem ještě nikdy nepilotoval a tak lze předpokládat, že ne vše půjde úplně hladce, potřebuji tedy stroj, který přežije i tvrdší zacházení. V úvahu tedy přichází plasty potažmo EPP.

  4. Letový čas

    U coptér obecně je problémem letová doba, u baterie je nutné zohledňovat poměr hmotnost/kapacita a čím více přidáváme na jedné, roste i druhá veličina. Je to takový nekonečný boj, který však u letadel můžeme výrazně zmírnit klouzáním, kdy nám vztlak drží model ve vzduchu i při vypnutém motoru - zkuste si to s coptérou :) Budu tedy hledat letadlo, které unese i těžký náklad (baterii) a bude mít dobré letové vlastnosti.

  5. Typ motoru

    Já jsem rozhodně pro elektro, benzin mi sice voní, ale pobíhat s kanistrem po louce a nebo sledovat, jestli mi z letadla něco neodkapává není moje hobby - takže elektromor je podmínka.

Po procházení všech možných fór, diskusí (doporučuji rcmania.cz), shlédnutí desítek videí (na youtube doporučuji hledat "fpv black sheep") a prolezení několika obchodů (doporučuji třebas čínský hobbyking.com) jsem došel k závěru, že ideální stroj pro moje využití bude výrobek firmy MSComposit, konkrétně model MaxiSwift - odkaz na shop je na konci článku.

Tento model splňuje prakticky všechny moje požadavky, rozpětí je bezmála 1.5m, materiál je EPP a stavba se zdá být jednoduchá. Základní model si můžete pořídit za pár tisícovek i s předem otestovanou sestavou elektroniky (což je baterie + regulátor + motor + vrtule). Vše Vás to všudy všade může vyjít na cca 5000 Kč + nějaký ten výdaj za vysílačku, já si elektroniku spočítal a navrhl podle sebe a vysílačku použiji tu z quadcoptéry, jedná se o Turnigy 9X - čínská vysílačka s možnostmi řádově dražších vysílaček. Pro začátečníka si myslím že výborná volba. Letadlo, tedy křídlo, no říkejme mu spíš pravým jménem MaxiSwift je tedy jasná volba.

Objednávám a vybírám patřičnou elektroniku, tu nakupuji od mého oblíbeného přeprodejce čínského hobbykingu (alespoň si to myslím) z webu rc-levneji.cz. Výhoda tohoto e-shopu je nesporná, zboží už je v ČR, takže doprava je do 2-3 dnů od objednávky a navíc prodejce dává klasickou 2 letou záruku. Těch pár korun co si bere jako marži jsem mu ochotný za tuto přidanou hodnotu dát.

Konfigurace elektroniky

Po opravdu mnoha načtených článcích nacházím on-line konfigurátor letadel a ověřuji si správnost mých výpočtů. Při stavbě křídla a letadel obecně si musíte dát pozor na několik věcí:

Nyní následuje dost textu, pro labilnější povahy to může být nebezpečné, ale pro ty co chtějí létat je to především užitečné. :)

  1. Výběr motoru

    Motor musí mít dostatečný výkon k tomu, aby vaše letadlo utáhl. Prodejci velice často uvádí přesně tento údaj, což nám práci dost ulehčuje, vybírám tedy motor malinko předimenzovaný. Odrážíme se tedy od budoucí váhy modelu. Důležitý údaj pro další kroky je údaj o maximálním proudu, který si tento motor vezme (záleží to více než dost na použité vrtuli, je to kapitola sama pro sebe, prozatím si vystačíme s tím, že si vše vyzkoušíme ve zmíněném on-line konfigurátoru).

  2. Výběr regulátoru

    Když víme kolik si nám bude brát maximálně motor, můžeme se podívat po regulátoru. Od regulátoru očekáváme, že bude splňovat proudovou podmínku a bude mít tzv. BEC, je to zdroj napětí 5V pro ostatní příslušenství, které si letadlo ponese. Kdo by nevěděl co přesně regulátor dělá tak zjednodušeně toto: Je napájený přímo z baterie vyšším napětím (u 3 článkové baterie s články v serii zhruba 12V) a jeho vstup je připojený do přijímače vysílačky, přes tento vstup je přijímač napájen právě tím "BEC". Vysílačka tímto spojením posílá regulátoru PPM signál o tom, jak máme vychílený knipl na vysílačce, regulátor tuto informaci zpracovává a udává motoru takt jak rychle se má otáčet. Ve zkratce: regulátor se stará o napájení periferií letadla (část BEC) a udávání taktu motoru. Samotný regulátor můžeme ještě nastavit do více modů, ale o tom později.

  3. Výběr baterie

    Baterii vybíráme podle několika parametrů, jde nám především o napětí, kapacitu, hmostnost a proudy. Já používám baterie LiPo značené 3SP1 tzn. 3 články seriově (3 * 3.8V = 11.2V), to je napětí. Kapacitu budeme vybírat v kombinaci s hmotností, chce to najít kompromis. Já vybral baterii o hmotnosti 340g a kapacitě 4000mAh. Poslední a neméně důležité jsou proudy, značení proudů je na baterkách reprezentováno 2 hodnotami např. 20C/30C. První hodnota je konstatní proud, druhá hodnota je dočasný proud odebíraný max. určitý čas. Přepočet je jednoduchý, u kapacity 4000mAh je 1C = 4A. Baterie této kapacity s 20C má tedy dovolený konstantní proud 80A a dočasný 120A, při překročení se začně hřát a postupně se zničí.

  4. Výběr vrtule

    Vrtuli jsme si spočítali v konfigurátoru, experimentovat s velikostmi vrtulí a jejich "sklony" doporučuji velice opatrně, i zvětšení vrtule v průměru o palec znamená obrovský skok v požadovaném výkonu na motor a tedy i proudové zátěži celé elektroniky, vše si nejdříve počítejte přes konfigurátor. MaxiSwift má vrtuly vzadu, tudíž je potřeba tlačná vrtule - rozdíl mezi tlačnou a tažnou je takový, že tlačná vám při umístění vzadu nebude povolovat šroub - zkušenosti od modelářů jsou však takové, že když unašeč dobře utáhnete, tak to drží i při tažné vzadu. Značení vrtulí je např. AEC 8x6EP. Znamená to zhruba toto: Firma AEC, průměr vrtule 8palců, na jedno otočení by se vrtule v "másle" zvedla o 6 palců, je určená pro elektromotory (E) a je tlačná (P - pusher).

Má finální základní konfigurace MaxiSwifta

Nebudu to protahovat, má finální konfigurace pro MaxiSwifta bez FPV elektroniky je jak modeláři říkají přemotorovaná. Mám všade rezervy a výkonu až až.

Baterie: Li-Po Turnigy 4000mAh 3S1P 20C / 30C eshop
Regulátor: Turnigy PLUSH 60A / 80A eshop
Motor: Turnigy D3536 /5 1450kV 655W eshop
Vrtule: APC 9x6-E eshop
Základ křídla: Maxi Swift-RETRO RACER eshop

Závěrem

To bylo k výběru křídla, v současné době už jsem o velký krok dál a mám za sebou první lety, nicméně tento seriál bude dokumentovat postupnou stavbu. Pro ochutnávku kam jsem se zatím dostal a co dál ladím přikládám pár fotek a jedny z prvních videí. Příště se již podíváme na samotnou stavbu a zapojení FPV sestavy.

První FPV videa

Moje úplně první lety s FPV, obraz je rozstřesený, zatáčky řežu ostře atd. atd. :) Nebýt prostor pro zlepšení tak by to byla nuda!

Polétání

Videopřenos na zem je nestabilní a při povolených výkonech a mém řešení zatím moc nepoužitelný, proto video pro let zatím vůbec nepoužívám. :)