Kategorie: Modelařina, Blog

FPV létání - Maxi Swift, stavba 2.část

Po vybraných komponentách v předchozím díle vám v dnešním textu popíši samotnou realizaci křídla. Stavba má spousty úskalí a uliček, ve kterých jsem i přes snahu mít vše odpřemýšlené, našel ty slepé. Třebas vám text pomůže při rozhodování se či zvolit tu či onu metodu při stavbě. Tak jdem do toho... :)

FPV Benešov - MaxiSwift

Autor: KdoSiOdJinud | Vydáno: 17.5.2015 8:36 | Přečteno: 9802x | Komentářů: 0

Vybrané komponenty

V návaznosti na předchozí díl pouze zopakuji jen v rychlosti komponenty, které jsem si pro stavbu zvolil. Jsou vybírány s ohledem na vysoký výkon letadla, dlouhou dobu letu a dostačující nosnost.

Baterie: Li-Po Turnigy 4000mAh 3S1P 20C / 30C eshop
Regulátor: Turnigy PLUSH 60A / 80A eshop
Motor: Turnigy D3536 /5 1450kV 655W eshop
Vrtule: APC 9x6-E eshop
Základ křídla: Maxi Swift-RETRO RACER eshop

Vše mi dorazilo v pořádku, komponenty jsem objednával v českých eshopech (ověřoval jsem si před objednávkou dostupnost, abych předešel situacím, kdy po mé objednávce teprve prodejce nakupuje zboží v číně a následě jej přeposílá). Po zkontrolování všech částí jsem si stavbu rozděli do několika bloků, které se pokusím co nejpřesněji popsat...

Vyztužení křídla z EPP

Vyztužení jsem se rozhodl udělat s uhlíkových pásků a kulatin napříč křídlem. Pásky 3x1mm jsem do EPP umístil tak, že jsem vytvořil zhruba 4mm řez a do toho uhlík pohodlně zatlačil, ve chvíli kdy máte uhlík v křídle stačí elegantně řídkým/středním lepidlem (používám Peckalep + aktivátor) celý řez jemně prosytit. Pevnost křídla se tímto řešením opravdu brutálně zlepšila. Uhlíky jsem do křídla umístil ještě před samotným spojením dvou částí křídla k sobě a i před vyřezáním prostoru pro elektroniku. Více prozradí obrázky :)

Shrnutě, vždy je zářez vpředu a vzadu, shora i ze spodu (to jsou pásky) a přesně z předu v náběžce je zaříznutá 1mm kulatina (na fotkách bohužel není vidět).

Uložení elektroniky

Po tom co jsem takto vyztužil křídla bylo potřeba vyřešit umístění elektroniky, rozhodl jsem se po vzoru Rimra vytvořit schránku uprostřed letadla, která má na svém dně přilepený suchý zip na který mohu libovolně rozmísťovat komponenty. Má to své pro i proti. Proti je malinko větší hmotnost oproti zařezání komponent přímo do EPP, pro je pak variabilita, kdy mohu komponentami relativně hýbat a ovlivňovat tak těžiště letadla. Mě osobně se varianta se schránkou zdá čistější.

Samotná realizace probíhala tak, že jsem do polovin křída vyřízl prostor pro elektroniku, pak i pro smrkové nosníky které navíc celou konstrukci ještě více zpevnily. Na nosníky pak přišla podlážka boxíku ze slabí překližky. Celou dobu jsem si nechával odřazky EPP, abych je pak mohl ochudit o prostor, který zabraly nosníky a zbytek vrátit tam kde být má. Vše opět pofixoval Peckalep. Zde je už jasné, že je třeba slepit křídla dohromady, osvědčilo se lepení na igelitu, který pak lehce z letadla sloupnete. Více zase řeknou obrázky :)

Umístění a realizace serv

Jak už jsem v článcích zmínil, rozřízl jsem si křidélka tak, abych měl možnost mít ovládající křidélka a brzdící klapky. Celé to bude probíhat stylem butterfly. Kdy klapky (blíže ke středu) se chovají totožně a vzdálenější křidélka jsou klasicky ovládací křidélka, kde ovládání je mix výškovky a směrovky.

V mém řešení má každá klapka své servo a svůj kanál na přijímači, ale to rozebereme později, to na co chci upozornit je, že když chcete aby se dvě serva chovala absolutně totožně a nechcete používat nějaký inventor a zbytečně obsazovat 2 kanály na vysílačce, tak je neumístěte tak jako já zrcadlově :). Jinak umístění je jednoduché, já jsem si vyrobil měděné očko o velikosti serva a klasickou trafopájkou vydlábnul prostor kam serva patří. Kabeláž jsem pak podobně jako uhlíky zařízl do křídla.

Táhla od serv na klapky jsem řešil ocelovám drátkem a speciálními koncovkami, které se dají koupit v každém modelářství, místa za které táhla tahají jsem pak trochu vyztužil zbytky uhlíku. Opět více řeknou fotky.

Závěrem

Tak to byly takové ty zajímavější věci z hrubé stavby. Věci co by v článku mohly chybět zkusím shrnout. Boxík se zavírá na suché zipy pomocí 8mm překližky. Lůžko pro motor si nechávám na příště a nic víc mě nenapadá :). Pro zajímavost co nás tedy ještě čeká: konkrétní zapojení elektroniky, ochrana křídla před poškozením při přistání, umístění kamery, nastavení přenosu videa a v současné době řeším laminaci pro ještě větší ochranu.

Pár fotek z našeho létání :)

Komentáře rss

Pokud hledáte službu či máte dotaz mimo téma článku, využijte prosím sekci Nabídky / poptávky.


Nebyly přidány žádné komentáře.