Kategorie: IT

Jak "mít" vlastní úspěšný e-shop | 1.část

V dnešní době se opravdu moc rozmahá provozování e-shopů prodávající opravdu cokoliv. Tento trend podporuje především to, že získat svůj vlastní e-shop je opravdu jednoduché. Jak zhruba na to si nastíníme v článku.

Vlastní e-shop

Autor: KdoSiOdJinud | Vydáno: 27.5.2014 22:28 | Přečteno: 15101x | Komentářů: 1

Proč mít vlastní úspěšný e-shop?

Každý si ve skrytu duše hraje s myšlenkou, jak si vytvořit pasivní příjem. Příjem pro který by nemusel prakticky nic dělat (v ideálním případě vůbec nic :) ) a zároveň nemusel do realizace této myšlenky mnoho investovat. Patříte do této skupiny i vy? Ne? Tak si lžete sami sobě a tento článek dál nečtěte, protože se k realizaci stejnak nikdy nedostanete.

Setkal jsem se s mnoha klienty, kteří měli myšlenku. Měli dokonalou představu o tom, jak jejich e-shop jim vydělává spoustu peněz, jak zaplacením 1000,- do PPC reklamy mají zisk 10000,- a tedy zákonitě při investici 2000,- svůj zisk zdvojnásobí. Při rozhovoru s těmito lidmi jsem byl však vždy vyveden z omylu, že se bavím s člověkem, který ví co chce. V představách většiny mých klientů nebyla totiž myšlenka e-shopu s propracovanou strategií, jasným plánem, rozpočtem, možnými problémy a už vůbec nebylo počítáno s opravdu tvrdou prací (ano, i u práce na kvalitním PC z thinkpro.sk může, ale nemusí být namahavá). Budoucí majitelé internetových obchůdků totiž viděli jen vysoké zisky z nekonečného množství zákazníků a práci z pohodlí domova. To je jak tušíte grandiozní omyl.

V několika seriálech se Vám pokusím nastínit něco málo s čím jsem se já osobně setkal. Pro někoho to budou jasné věci, pro jiné možná novinky. Uvidíte do jaké skupinky se zařadíte vy. Začněte tím, že si kupte ultrabook Lenovo, proč Lenovo - Lenova mám rád a vy jako budoucí IT podnikatel se už neodlepíte od obrazovky. :)

Důležitá rozhodnutí než se do toho pustíme

Prakticky každý kdo chce takový e-shop provozovat by si měl položit minimálně tyto otázky:

  • za jakým účelem chci e-shop provozovat (potěšení a budování svého brandu nebo čistě zisk?)
  • chci prodávat produkt který už na trhu je? Jaká bude konkurence?
  • budu schopný sehnat dodavatele mého zboží?
  • bude dodavatel mít pro mě nastavené takové ceny, abych byl schopný konkurovat?
  • jaká bude přidaná hodnota e-shopu? (kupodivu né vždy je úspěšnou strategií být nejlevnější, spíše naopak)
  • kolik jsem ochotný investovat svého času?
  • kolik jsem ochotný investovat peněz do vývoje/propagace/zboží?

...a tak dále.

Otázky jsem si zodpověděl, chci e-shop!

Pak je tedy třeba rozhodnout, jak e-shop budeme realizovat. Možností máme hned několik, jaké jsou tedy klady a zápory jednotlivých variant?

E-shop vytvořený na již hotovém systému

  • nejrychlejší řešení
  • většinou malá původní investice, ale následně spousta mikroplateb za provozování
  • většinou malé možnosti v editaci vzhledu a rozvržení webu
  • e-shopy pak vypadají jeden jako druhý
  • stejný kod velkého množství e-shopů nepřeje indexaci vyhledávačů

E-shop postavený na nějakém otevřeném redakčním systému

  • prakticky neomezené možnosti ve vzhledu
  • jakékoliv rozšíření nebývá problém
  • většinou sklouznete k najímání různých programátorů na dílčí práce -> kod je pak nepřehledný
  • díky dodělávkám od různých programátorů se práce většinou prodraží
  • větší pravděpodobnost bezpečnostních chyb

E-shop vytvořený na míru specializovanou firmou

  • vývoj vede jedna firma
  • neomezené možnosti
  • odborná pomoc v otázkách importů feedů od dodavatele apd.
  • dost často zajistí i propagaci na webu v samotných počátcích
  • většinou kvalitnější kod a tedy rychlost a funkčnost webu
  • finančně náročnější

Stačí si z těchto možností vybrat a tradá, e-shop je na světě. Celá realizace se může pohybovat od jednoho dne až po několik týdnů, záleží na prvcích, které od e-shopu očekáváte. Celkově vzato je to vše již snadné a vy si jen specifikujete.

Je to skutečně tak jednoduché?

Určitě není, kod e-shopu také potřebuje nějaký kabátek, nějaký vzhled který Vás bude reprezentovat a kterým zákazníka přesvědčíte k nákupu. Doporučuji na grafických pracích nešetřit, v závislosti na typu řešení se vám pak nabízí možnosti, jak kvalitní grafiku získat:

  • Eshop na již hotovém systému: pokud to systém nenabízí, máte smůlu
  • E-shop postavený na nějakém otevřeném redakčním systému: existují weby kde máte pro určité redakční systémy již hotové šablony, cena takové šablony se pohybuje od 30 do stovek dolarů
  • E-shop vytvořený na míru specializovanou firmou: takovéto firmy většinou mívají své grafiky kteří jsou osvědčení, po schvalovacím procesu dostáváte přesně co chcete a návrh moderního webu jim nečiní problémy, zde doporučuji před zadáním zakázky prohlédnout reference grafika

Vytvořením e-shopu to nekončí

Tak a uběhlo několik týdnů a my máme svůj vlastní e-shop, v kterém místo prázdných regálů svítí prázdné kategorie a ani jeden produkt. Potřebujeme dodavatele. O získání dodavatele si povíme v některém z dalších článků.

Závěrem

Tento článek byl jen hrubým nástřelem jak takové přípravy na spuštění e-shopu probíhají, vůbec jsem se nezabýval marketingovou strategií, názvem eshopu apd. Snad se k těmto tématům dostanu v budoucnu. Nechť slouží...

Komentáře rss

Pokud hledáte službu či máte dotaz mimo téma článku, využijte prosím sekci Nabídky / poptávky.


, - odpovědět

Hledáte příležitost jak na internetu vydělat peníze? Přemýšlíte o tom, že rozjede vlastní eshop? Je to snadné nebo ne? Vyděláte dost, abyste se uživili nebo budete jen dotovat ztrátu z vlastní kapsy? Jestli hledáte odpovědi na to, jak se dá podnikat na internetu eshopem, tak si přečtěte tenhle článek www.erada.cz/?p=275 . Dobrá varianta je vyzkoušet si obchodování na nečisto - dozvíte se tam i jak bez nějakých extra nákladů. Vojta