Kategorie: Blog

Nebojte se podnikání a získejte svobodu | 1.část

Rozhodl jsem se tak nějak sepisovat postupy na různé části podnikání. Postupy chci časem doplňovat a třebas i psát závěry co bylo výhodné a co naopak ne. Tento díl bude o nakopnutí nové firmy / živnosti a uvedení ji na trh tak, aby jsme získali první zákazníky a reference.

Vlastní podnikání

Autor: KdoSiOdJinud | Vydáno: 31.5.2014 19:43 | Přečteno: 14531x | Komentářů: 0

Proč podnikat

Jak jsem si tak připravoval tyhle texty o podnikání, eshopech a startupech tak jsem si všiml jedné krásné věci. Vše je to o otázkách, které si musíme položit a pokud si je dokážeme zodpovědět, velice nám to usnadní cestu k našemu cíli. Cílem nám může být prakticky cokoliv, pro mě osobně je cíl finanční nezávislost (společně s možností si řídit čas jak chci já sám). To je tedy první otázka, kterou si musíte na počátku podnikání položit.

Jaký je můj cíl v podnikání?

Pokud máte jasný cíl a víte co chcete, nic vám nebrání v tom pustit se do toho. Hodně často slýchám, že bez počátečního kapitálu je začátek podnikání hodně složitý, mnohdy i nemožný. Já sám podnikám v oblasti IT a k tomu budu také tento "tutorial" směřovat a musím říci, že s financemi v počátku to jde opravdu snáze, ale já je neměl a taky žiji, také rozjíždím nové a nové věci a pociťuji příjemný růst, takže počáteční kapitál není podmínka, jen musíte být více trpělivý a kapitál vyplatit svým časem, který do podnikání vložíte. Jste tedy rozhodnuti se do toho pustit? Tak hurá na živnostenský úřad.

Jsem student / mám zaměstnání - podnikání nepřichází v úvahu

I tento názor potkávám a když jej od někoho slyším, v duchu si říkám: "co to sakra meleš ty vořechu". O studentech nejde diskutovat, pokud studujete máte 100% nejlepší pozici pro to si vyzkoušet podnikání a připravit si nenuceně půdu pro svůj raketový start.

Jako studenti nejste povinni platit si zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Vše za vás platí stát a vy doplácíte až při podávání daňového přiznání pouze částky vypočtené ze skutečného zisku! Takže když si nevyděláte nic, jako by se nic nedělo. Dokonce i daňové přiznání v některých specifických případech nahradí pouze čestné prohlášení.

Jako zaměstnanec máte zase zajištěný svůj stabilní příjem a s placením socialního a zdravotního pojištění jste na tom stejně jako studenti, nejste povinni platit zálohy v případě, že máte živnost jako vedlejší příjem (případ, kdy si na HPP vyděláte alespoň minimální mzdu, takže si myslím že vždy :) ). Jedinou nevýhodu jakou v tom můžete vidět je časová indispozice. Ale co? Máte málo času? Pokud mi cíl, který jsem si určil v prvním bodě za to stojí jsem ochotný věnovat několik hodin denně po práci ještě svému podnikání, vše pak je jen o time managementu a pokud si jej správně rozvrhnete, máte vyhráno. Má smysl to zkusit, když to prakticky nic nestojí? Za mě rozhodně ano!

Jak začít podnikat, zřízení živnostenského listu

Pokud se chcete vrhnout do podnikání, stačí vám zajít na živnostenský úřad. Na tento úřad stačí vyrazit s občanským průkazem, výpisu z rejstříku trestů (dostanete jej na Czech POINTu - prakticky na každé poště) a částkou 1000,-, kterou za zřízení zaplatíte. Tato částka se platí pouze jednou, v budoucnu pokud by jste chtěli živnost zrušit, tak ji pouze pozastavíte - nic neplatíte a obnovení je také zdarma.

Na živnostenském úřadě po vás budou chtít vyplnit lejstro v kterém si vyberete obory v kterých budete podnikat (jak jsem psal, jde mi především o IT, spadáme tedy do ohlašovacích živností volných). Oborů si můžete vybrat kolik chcete, nemá to vliv na cenu zřízení. Mnoho lidí (hlavně verbířů ve finančním poradenství apd.) vám doporučí si tam označit všechny obory, já to nedoporučuji a mám k tomu hned několik důvodů. Pokud si vás někdo najde přes registr živnostníků jako webdevelopera a uvidí, že máte živnost na těžení rašeliny, nevypadá to hezky. Druhý důvod je, že finanční úřad pořádá kontroly vašeho účetnictví, tyto kontroly se pořádají vždy na určitý okruh oborů a pokud máte vybrány všechny, jaká je asi pravděpodobnost, že vás síť kontroly zachytí? Volte si tedy obory s rozumem. Doplnit nový není problém...

Po pár hodinách, které strávíte na živnostenském úřadě se můžete vydat domů s možností fakturovat. Gratuluji, stal se z vás podnikatel.

Souhrn povinností pro živnost jako vedlejší příjem

Pokdu budete neplátce DPH (v IT pravděpodobně ano), tak vystavovat správně napsané faktury, kde je uvedeno, že nejste plátci a DPH neuvádět. Jediná povinnost je pak do konce března podat daňové přiznání, doplatit sociání a zdravotní pojištění.

Chceme fakturovat i do zahraničí

V oboru IT jsem se dlouhou dobu potýkal s problémem, že opravdu "vela" zákazníků je z jiných zemí, z počátku Slováci (díky minimální jazykové bariéře) a později jsem začal získávat zakázky i od jiných národností typu Němci apd. Proto pokud budete chtít rozšířit svůj záběr i do těchto končin, budete si muset vyřídit ještě pár papírů na finančním úřadě.

Zde se to stává malinko komplikovaným, ale ve zkratce:

  • pokud se stanete plátcem DPH v ČR, do zahraničí můžete fakturovat jak chcete
  • pokud jste neplátce DPH v ČR a vystavíte fakturu do zahraničí, stáváte se plátcem DPH v ČR
  • pokud chcete být neplátcem DPH v ČR a přesto fakturovat do zahraničí, musíte si vyběhat papíry pro tzv. identifikovanou osobu. Pro ČR jste pak neplátcem. Pro zahraničí jste pro plátce DPH neplátcem a pro neplátce DPH jste vy plátcem - ano, je to sranda a zabralo by to pro celý článek, tak třeba v dalším díle tohoto seriálu

Takže asi tak k přehledu, jak si své účetnictví můžete vést. Já sám jsem ta ona magická identifikovaná osoba

Vzniklé povinnosti identifikované osoby jako vedlejší příjem

Do konce března podat daňové přiznání, doplatit sociální a zdravotní. Jednou za měsíc odevzdat na finanční úřad "Souhrnné hlášení" a "Přiznání k dani z přidané hodnoty".

Máme živnost

Pokud jste si tedy vyběhali živnostenský list, nic vám nebrání se pustit do podnikání. Je několik bodů co je dobré splnit pokud chceme k našemu podnikání využívat internet. Jdeme na ně.

Chceme být na internetu vidět

Ať už se rozhodneme rozjet si podnikání na programování webových stránek nebo prodeji vykrajovátek na vánoční cukroví, vždy se nám bude hodit webová prezentace nebo e-shop. Každopádně firma by měla být na internetu nějak rozumně prezentována. Příklad jak takovou webovou prezentaci získat byl popsán v minulém článku, kde jsem i rozebíral s čím se potýkají moji klienti. Doporučuji si jej přečíst zde. Vytvoření webové prezentace můžete provést i svépomocí například s využitím již hotových redakčních systémů, ale efekt pro oko zákazníka nikdy nebude takový. Záleží na vašich možnostech. Ostatně to vše bylo rozebíráno v minulém článku.

Dalším a nejdůležitějším krokem je propagace, tento bod se rozhodně nesmí zanedbat. K propagaci firmy je třeba zvolit takové metody, které jsou nejbližší vašemu oboru. V současné době jsou hitem sociální sítě, kde si můžete různými formami zajistit propagaci vašeho firemního webu před tisícemi potencionálních uživatelů. Pokud v tomto oboru nejste příliš zkušení doporučuji si nechat připravit marketingovou strategii, která firmu nasměruje k úspěchu.

Pokud svoji strategii máte a jen nemáte zdroje, kam umístit vaši reklamu a nebo potřebujete poradit, pro počínající firmu je vždy výhodné využít poradenství nějaké reklamní agentury (pro příklad klikněte sem), která vás zasvětí do technik a způsobů propagace. Tento krok Vás sice bude stát pár pěněz, ale do budoucna vám ušetří obrovský balík, protože špatně nastavený marketing = žádný marketing a bez správného marketingu nejsou zákazníci a tedy zisky. Je to prosté.

Vnitřní fungování vašeho podnikání

Tento odstavec berte jako tipy, které se mi osvědčily pro mou práci při které rád využívám externistů na drobné výpomoce. Věnuji se programování a tvorbě webových stránek vůbec, v jiných oborech budou tipy samozřejmě úplně jinačí.

Zajistěte si vhodné pracovní prostředí

Do mého zapadají tyto věci:

  • kvalitní notebook + externí monitor, pro psaní kodu je externí monitor opravdu nutnost
  • kvalitní židle a pracovní stůl - rozhodně nepodceňujte
  • tablet - na pracovní schůzky, kde prezentujete svou práci a návrhy je tablet dokonalým zařízením, nevytváří barieru mezi vámi a klientem, schůzka má pak mnohem hladší průběh
  • vyřešte si správu projektů, osobně používám systém Redmain pro správu projektů
  • vyřešte si také správů úkolů - já používám gTasks
  • také budete potřebovat mobil nebo dualsim telefon čistě pro pracovní věci, nedoporučuji uvádět své osobní číslo, klienti nemají špetku sebekázně aby vás neotravovali v neděli večer, doporučuji třebas tu: vyberte si z nabídky (samsung)

Po zajištění těchto věcí se můžete pustit do získávání klientů, které vám zatím připravila vaše reklamní agentura.

Závěrem

Může se toho zdát mnoho, ale celkově jsou to jasné věci, které udělá každý kdo bude řešit podnikání. Důležitým faktem ale zůstává, že jakmile toto uděláte, jste na samém počátku podnikání a zákazníky teprve získáváte. Nezapomeňte na to, že vaši zákazníci budou o vás šířit nějaké informace, to jaké ty informace budou je čitě na vás, nezkažte si jméno. Buďte precizní k odevzdávané práci a úřady mějte vždy oběhané a vyřešené jak si to žádají - jinak se z toho zblázníte. :) Hodně štěstí do podnikání, první část seriálu máme za sebou...

Komentáře rss

Pokud hledáte službu či máte dotaz mimo téma článku, využijte prosím sekci Nabídky / poptávky.


Nebyly přidány žádné komentáře.